Beter slapen door beter eten

januari 4, 2016
U zegt? Nou, wat er staat, beter slapen door beter eten. En met
béter eten wordt ook echt béter eten bedoeld. Nou gaf ik al aan dat ik na het
eten van bijvoorbeeld een stukje taart of het deelnemen aan een gourmettafel
dood- en doodmoe wordt! Echt zo moe dat het niet eens meer lekker moe is maar
gewoon rechtuit ellendig moe. Dat geeft stiekem al een beetje aan dat de ingrediënten
van dit soort dingen niet goed voor ons zijn he. Natuurlijk schrappen we ze
niet helemaal uit ons leven, ik althans niet, maar moeten we er wel bewuster
mee omgaan denk ik. Wie wil zich nou niet alle dagen lekker energiek voelen? De
kunst is – zoals zo vaak – het vinden van een balans. Als je over het algemeen
verstandig eet kan zo’n uitspatting natuurlijk best…sterker nog…..het “moet”!
Gun jezelf af en toe iets dat je echt héél lekker vindt. (ook dat is weer
relatief want in je hoofd wordt iets 100x lekkerder dan dat het vaak in
werkelijkheid is ;)…been there, done that! )
Misschien ben je verbaast dat ik nu ineens met dit soort
dingen aan kom bloggen, ben ik ineens bekeerd of bezig met een carrièremove?
Welnee! Ik weet best veel van voeding (dat maakt het vaak zo “grappig”…ik weet
het allemaal….alleen de uitvoering in praktijk vergt nog heul wat oefening zeg
maar). Ik ben zelfs jaren als coach bij een groot afslankinstituut werkzaam
geweest, weet je nog? Die twee w’s? Dat dus naar aanleiding van het feit dat ik
toen al eens 53 kilo afviel…..maar dat terzijde.
Mijn haat/liefde verhouding met voeding komt in steeds
rustiger vaarwater omdat door de jaren heen het gezonde verstand en ervaringen
zich tot een duidelijk front hebben gevormd waar ik niet omheen kan. Ik wil
lang en zo lekker mogelijk leven, ik wil het leven op z’n tijd vieren. Waar
ligt de gulde middenweg? Wat is normaal? Wat werkt voor míj? Enzo J….maar…..ook dat
terzijde….ik had het over eten en slapen. Of liever gezegd, beter slapen door
beter te eten. Welke voedingsmiddelen dragen nou bij aan een gezonde nachtrust?
Welke voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je ’s morgens ook weer meteen klaar
voor de start bent? Meteen…niet na drie koppen koffie en een paar hele diepe
zuchten 😉
·         * Kamillethee: alom bekend toch? Kamille kalmeert
en ontspant je spieren en zenuwen, het vertelt je heel rustig dat je het kalmer
aan moet gaan doen. Tip voor het slapen gaan dus.
relaxing / tea in bed / cosy:
·        *  Boerenkool: komt dat even goed uit, het is
winter en dus is er volop aanvoer van boerenkool. Waarom zorgt boerenkool
ervoor dat je beter slaapt? Simpel, het bevat veel calcium dat je hersenen
helpt bij de aanmaak van melatonine. Melatonine is een hormoon dat een hele
belangrijke rol speelt in je slaap/waak ritme. Dus, wat eten we nog deze week?
 Looking to detox your skin? Kale is the answer! It contains large amounts of Vitamin C which plays a huge part in anti-aging.:
·        * Havermout: Yum, oatmeal! Havermoutvlokken zorgen
weer voor een goede melatonine aanmaak en het reguleert je bloedsuikerspiegel
op een goede manier. NOTE: oatmeal without the chocolate! 😛
9 Reasons to Eat Almonds (and if you soak them before eating them :) it is best for you):
 *   *  amandelen: amandelen behoren tot de categorie
van meest gezonde dingen die je kunt eten……met mate natuurlijk (net op tijd.)
Tryptofaan, een essentieel aminozuur dat in niet veel andere voedingsmiddelen
zit, zorgt ervoor dat je brein kalmeert. Ook zit er magnesium in amandelen.
Magnesium werkt spierverslappend (magnesiumtabletten worden ook vaak bij
beenkrampen ingezet). Nog wat plussen van amandelen? Ze stimuleren je
vetverbranding, ze zitten bomvol vezels, vitaminen en mineralen en plantaardige
eiwitten. MAAR —> de ongebrande zoutloze versie! Tegenwoordig ook bij je notenkraam op de markt
te koop ;), even naar vragen want ze liggen vaak apart.
Dus dat! Ben ik nog op tijd voor je
boodschappenlijstje voor morgen? Al deze voedingsmiddelen zijn natuurlijk
gewoon in de supermarkt en bij de natuurdrogist te koop. Met een goede basis
slaap je beter, krijg je dus meer energie. Als je overdag meer energie hebt zul
je veel actiever zijn. Als je veel actiever bent heb je minderen momenten dat
je uit verveling zou kunnen gaan eten. Als je minder gaat eten uit verveling…….etc…je
begrijpt wat ik bedoel?
In mijn vorige post had ik het over reinigen maar misschien ben je zelfs wel toe aan een ontzuringskuur! Heb je pijntjes en kwaaltjes dan is het de moeite waard je daar eens in te verdiepen. Hier in huis blijkt de man de “zuurpruim” te zijn ;). We deden een test samen en daar schreef ik hier over.
Een hele “lees”, maar misschien wil jij dit soort dingen ook eens wat bewuster bekijken. Doe er je voordeel mee en zo niet, even goede vrienden :).
 bronnen foto’s : modern and classy, onbekend, mind body green
Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

You may also like

3 Comments

  • lia

    Toevallig zit ik net hetzelfde verhaal tegen Jan te vertellen.
    Door al die rare dagen voel ik me doodmoe, en gewoon niet fit. Er komen weer allerlei kwaaltjes naar boven die aardig verdwenen waren.
    Ook al doe ik het niet om af te vallen, maar geen suikers en koolhydraten doen mij ook goed.
    Ik begrijp dus dat jij je voor moet stellen als ik je weer eens zie. Goed van je….

    januari 4, 2016 at 7:04 pm Reply
  • Bianca

    Hot item. Las er vandaag ook over in de Telegraaf.
    Waarom is die verrekte suiker toch zo lekker???? In de thee gebruik ik tegenwoordig zoetjes. Ook daar zijn de meningen over verdeeld. Bananen schijnen ook te helpen om beter te slapen……..
    Mij kun je wakker maken voor chocolade met hele hazelnoot. Dan maar overstappen op amandelen? Blijft moeilijk hoor…….je blog zet me wel aan het denken en dat is een begin.
    Liefs Bianca xx

    januari 5, 2016 at 6:48 pm Reply
  • Els04

    Boeiend, bedankt!

    januari 18, 2016 at 1:09 pm Reply
  • Leave a Reply