Mooie en leuke webshops – wie, wat en waar? #spotlight

september 16, 2017

Er was een periode, jaren gelee, dat ik het wekelijks deed. Een leuke webshop en de eigenaar in het ‘Spotlight’ zetten. Mooie en leuke webshops, wie zit erachter, wat zijn hun visies en waar kun jíj ze vinden? Voor een aantal keer wil ik het spotlight weer even uit het stof halen en jullie meenemen naar een aantal shops die jij misschien nog niet kent. Ik blijf het gewoon zeggen, je kunt het bijna dromen toch ;)?….alles wat leuk is moet je delen! (behalve je man en chocola….#justsaying)

Ik moet eerlijk toegeven, het is een beetje dubbel. Ik sprak er afgelopen vrijdag tijdens een koffiedate ook nog over, het ‘online shoppen’ begint voor mij z’n charme een beetje te verliezen. Ik wil de beleving zo compleet mogelijk meemaken. Ik wil de winkel in, alles aanraken en vergelijken, rondlopen….en nog eens rondlopen en uiteindelijk met een tasje de winkel verlaten. Ik wil ergens een kop koffie drinken en grijnzend naar m’n tasje(s) kijken en bij thuiskomst optimaal van het hele uitpakritueel genieten. Dat uitpakken doe je natuurlijk ook bij een online bestelling maar het is toch anders. Hoe vaak ik een winkelmandje geleegd heb en zuchtend de website heb verlaten……

Webshops met een eigen ‘smoel’

Máár, uitzonderingen bevestigen de regel en dus zijn er ook webshops waar ik wél nog warm voor loop. Die net weer een andere assortiment hebben gekozen met minder bekende merken dan allemaal ‘de grote namen’ en alleen dát inkopen wat ze ook zelf leuk vinden. Webshops met een eigen smoel, ik hou daar wel van. Dus, in het eerste hernieuwde spotlightmoment wil ik je voorstellen aan Sjoddy by An10. Hieronder lees je ons gesprekje!

Nieuwe webshop beginnen

Ergens dit jaar kwam ik haar via Instagram tegen, toen was haar webshop nog niet eens online. Ik vroeg me af, in een hele drukke webshopwereld, waarom ze besloot een webshop te beginnen.

“Ik heb altijd al iets gehad met wonen en lifestyle. Door ons hele huis liggen bijvoorbeeld oude woon-magazines zoals de VT Wonen’, ‘Stijlvol Wonen’ en zélfs nog een aantal jaargangen van de  ‘Living’…  Mooie plaatjes, fijne sfeer, ideeën op gebied van wonen, verzorging, hotspots, vakanties.. Allemaal leuk!

Vorig voorjaar kwam ik de mooie hamamdoeken en plaids van ‘KnUS handle with love’ tegen. Prachtige kwaliteit en met liefde gemaakt. Omdat ik daar zelf zo blij van werd, wou ik daar iets mee. Dus heb ik een naam bedacht, heb ik me in laten schrijven bij de KvK en mijn eerste bestelling geplaatst.  Spannend maar zo leuk!  En vanuit daar rolde het steeds verder. Het wordt steeds meer mijn ‘way of living’. Ik heb inmiddels meer moois ingekocht, een IG account aangemaakt voor ‘sjoddy_byan10’ en uiteindelijk een paar maanden geleden mijn webshop geopend.”

Hoe verzin je een originele naam voor je webshop?

Da’s toch best lastig? Een naam verzinnen voor je webshop die je én over een tijdje nog leuk vindt, die karakter geeft aan je shop én ook blijft hangen bij je potentiële klant. Ik vroeg haar dus naar het ontstaan van de naam van haar webshop, Sjoddy – by An10

“Ik woon in Friesland en spreek ook fries. Daarom vond ik het leuk een Friese naam of een fries woord terug te laten komen in de naam. Na veel zoeken kwam ik uit op deze naam. Sjoddy [sjoddie] is een verfriest Engels woord met een kwinkslag, afgeleid van ‘see you’. Sjo komt van ‘sjoch’ en is fries voor ‘kijken’. Dy is gewoon ‘jou’. En mijn eigen naam is Antina. Daar heb ik ‘An10’ van gemaakt.”

Wat koop je in voor je webshop?

Het lijkt me een ‘gewetenskwestie’. Als ik naar mezelf kijk, ik kan al geen cadeautje kopen dat ik zelf niet leuk vindt…..hoe ga je dat aanpakken met een webshop waar je toch ook een flink stuk van jezelf in wilt leggen? ik vroeg Antina of ze een duidelijk beeld voor ogen had voor wat betreft sfeer en collectie in haar online shop.

“Ik heb vanaf het begin al behoorlijk goed voor ogen wat ik wil. Ik hou zelf van mooie basics. Zowel op het gebied van wonen als op het gebied van kleding. Liever een iets duurdere plaid of sjaal waar ik vervolgens ook jaren plezier van heb, dan iets wat over een half jaar weer uit de mode is of waarvan de kwaliteit minder is.

Verder ben ik dol op grijstinten, naturel, wit en hout. Dat zie je dan ook grotendeels terug in mijn webshop. Of het nu servetten, sjaals of kaarsen in blik zijn… Het is op een bepaalde manier een eenheid, een sfeer, een ‘way of living’. Natuurlijk met hier en daar wat kleur! Want inmiddels hou ik ook steeds meer van de kleur groen. Meer planten in huis, de mondgeblazen Marokkaanse glaasjes gebruiken we bijna dagelijks. Voor koffie, een sapje maar ook voor een wijntje. En ze staan in de keuken op een plank én in het vensterbank. Dus groen gaat ook zéker meer terugkomen in mijn aanbod!”

Persoonlijke voorkeur

Misschien wel dé reden dat het verstandig is dat ík geen webshop heb ;)……ik zou namelijk alleen maar artikelen verkopen die ik zelf heel leuk vindt en die ik dus vanzelfsprekend ook zelf zou willen hebben. Benieuwd naar de persoonlijke voorkeur van Antina?

“Best een lastige vraag want ik verkoop alleen items die ik zelf ook écht mooi vind. Maar als ik nu toch moet kiezen….  dan kies ik voor de dikke wollen sjaal in groen-grijs. De sjaals die ik verkoop zijn 100% wol, ze kriebelen totaal niet, zijn zacht en heerlijk groot!  Omdat we nu echt herfstweer hebben, draag ik deze dikke sjaal nu als omslagdoek. Straks, in de winter, als dikke “kol”. En de kleur is echt prachtig..

Doelgroep, wie wil je bereiken?

Ook zoiets waar je vooraf over na moete denken. Wie wil je bereiken en wat is dus de doelgroep van je webshop? Je kunt niet iedereen bereiken en bekoren, daar moet je dus goed over nadenken én op inzetten.

Ik richt me vooral op vrouwen die houden van mooie tijdloze producten en tegelijkertijd  ook houden van leuke hippe items. Mijn sfeer is een mix van eenvoud & puur maar ook de warmte van naturellen en mooie stoffen. Mijn aanbod varieert van leuke buitenkaarsen tot sjaals en van leuke houten tekstblokjes tot handgeweven dekens/plaids.”

Ik geloof erin, blijf dicht bij jezelf. Maar hoe onderscheid je je van de rest?

We weten allemaal dat er zó ontzettend veel webshops zijn, dat er een wildgroei van ‘ondernemers’ is en dat het daardoor dus een uitdaging is om op te vallen. Hoe ga je je onderscheiden van dat wat er al is?

“Het aanbod aan websites is enorm groot. Dus onderscheiden zal altijd een uitdaging blijven. Het allerbelangrijkste is aan te bieden wat heel dicht bij mezelf ligt. Als ik op een beurs rondloop, voel ik gelijk “dit past bij mij” en daarmee “dit past in mijn webshop”.  Ik ben natuurlijk nog maar net begonnen en heb nog veel te leren.  Maar mijn enthousiasme neemt alleen maar toe. En bij elk item wat ik inkoop, word ik ontzettend blij. Ik hoop anderen ook..”

Wil je meer zien? Hier is Sjoddy – by An10 te vinden. Ben benieuwd naar jouw favoriete item trouwens 😉

Fijn weekend!

X

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

You may also like

3 Comments

  • rinse Steenstra

    Geweldig ANTINA , MOOI VERHAAL

    september 16, 2017 at 5:06 pm Reply
  • Linda

    Ik ben blij dat je je #spotlight weer hebt afgestoft, anders was ik deze geweldige website van Antina nooit tegengekomen! Wat een gave spullen, Antina heeft er een nieuwe fan bij! Thanks voor de tip!

    september 22, 2017 at 8:23 am Reply
    • Lynda

      hallo Linda, ja toch weer gezellig he ;). Leuk dat je haar bent gaan bezoeken!

      september 22, 2017 at 8:58 am Reply

    Leave a Reply