Havermoutontbijt, zouden meer mensen moeten doen! Zó gezond is het…

juli 17, 2017

Na taart komt havermout 😉

Havermout ouderwets? Hoe kóm je erbij? Havermout is al een tijdje terug van weggeweest (als het al ooit helemaal weg was heet dat). Mijn moeder is dol op havermoutpap maar eet dat niet vaak omdat ze er éigenlijk geen zin in heeft om dat ’s morgens te gaan staan doen. Heb haar ingefluisterd dat het ook veel eenvoudiger kan en dat je dan ook hele lekkere ‘havermoutjes’ kunt maken. Havermoutontbijt, dat zouden meer mensen moeten doen! Zó gezond is het…

Je kunt het kant en klaar kopen, da’s waar maar het is ook zó makkelijk (en veel smakelijker en gezonder) om het zelf te doen. Havermoutontbijtjes maken, probeer dat nou toch eens. Ik gaf je hier al een heerlijk voorbeeld! Ik kan je er gerust nog meer geven hoor, ik bakte bijvoorbeeld laatst nog ontbijtkoekjes waarin havermout gebruikt wordt. Of ontbijtcakejes, ook met havermout. Maar laat me je eerst vertellen waarom havermout bij je ontbijt zo gezond is. Als je het nog niet wist, lees mee!

 

Havermout, is dat goed voor je?

Als je een havermoutontbijt eet heeft dat inderdaad heel veel voordelen. Natuurlijk is havermout in heel veel dingen lekker en kun je het gewoon op elk moment van de dag eten maar als je havermout specifiek bij je ontbijt eet schijnt dat hele goede bijwerkingen te hebben. Natuurlijk valt of staat alles altijd met de broodnodige variatie en hoef je echt nu niet elke ochtend een hele berg havermout weg te lepelen.

Havermout, wat doet het voor je?

Je krijgt er energie van
Havermout bevat verschillende koolhydraten die zorgen voor urenlang energie. Dit is dus erg goed om te eten voor het sporten

Havermout is goed voor je bloedsuikerspiegel
Havermout is rijk aan beta-glucanen. Dit zijn vezels die een hoog cholesterolgehalte doen verlagen en zo worden je bloedsuiker- en insulineniveaus lager. Dit is aan te raden aan mensen met diabetes.

Je gewicht blijft in balans
Wanneer je havermout eet op een lege maag vult dat meteen lekker. Daardoor ben je langer verzadigd en zul je minder snel naar iets te eten grijpen. Dát komt je gewicht natuurlijk ten goede ;).

Spijsvertering
Bij een regelmatige consumptie van havermout draag je bij een een goede en gezonde spijsvertering.

Je verbetert je weerstand
Sommige stoffen in haver verlagen de kans op darm- en borstkanker, zo bleek uit meerdere Amerikaanse onderzoeken. (note:  dat schijnt zo te zijn, dat zijn niet míjn bevindingen en ik wil dan ook niet op de plaats van een arts gaan zitten #waarvanakte)

Havermout bevat veel eiwitten
Met slechts 8 eetlepels havermout krijg je al 15% van de dagelijkse eiwitbehoefte binnen. Eiwitten zijn o.a. voor mensen die willen afvallen belangrijk om hun spieren te blijven voeden. Spieren ‘groeien’ op eiwitten en spieren verbranden weer je vet. Je ziet het voordeel?

Schildklier
Havermout bevat jodium en dit zorgt voor een goede werking van de schildklier. Deze zorgt er weer voor dat de productie van eiwitten in je lichaam goed geregeld wordt.

Zenuwstelsel
In havermout zitten B-vitaminen en die zijn heel erg goed voor je zenuwstelsel.

Een voedzaam ontbijt is belangrijk

Dat een goed ontbijt belangrijk is wist je natuurlijk al. Je ontbijt overslaan is gewoon niet slim! Je moet je lichaam voeden voor een nieuwe dag en je verbranding op gang brengen. Heb je moeite met een standaard ontbijt? Maak dan eens iets anders! Maak een feestje van je ontbijt door bv de taart te eten uit mijn vorige blog. Als je meer inspiratie wilt om lekker te kunnen blijven varieren (ook heel belangrijk!) speur dan eens het internet af. Natuurlijk heeft Albert Heijn de nodige havermoutontbijtjes online staan maar sla zeker de Foodbloggers niet over! Zij hebben vaak hele verrassende (en eenvoudige) recepten.

Goedemorgen!

 

PS:  de koeken op de foto boven dit artikel zijn gemaakt volgens recept uit het boek van Oh my Pie! Er zit inderdaad havermout in en nog veel meer gezonde en lekkere dingen (zoals geraspte courgette). Bij mij thuis at iedereen ze met smaak (zelfs 2) zonder te weten dat er dus groente in zat. :). Je kunt ze gewoon bij de koffie eten maar ook ‘s morgens in brokjes op je Griekse Yoghurt is dit een feestje! Mocht je denken ik ben een fan van OMP? Dat klopt! 🙂

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

You may also like

4 Comments

  • Marike

    Lieve Lynda,

    Wauw, ik ben gewoon stil door jouw prachtige woorden en leuke blogs. Wat schrijf je leuk! Ik ben fan van jou!
    Ga zo door en blijf vooral genieten!

    Liefs,
    Marike

    juli 17, 2017 at 4:13 pm Reply
    • Lynda

      the magic is all yours! 😉 dankjewel en kom gerust vaker!

      groet
      lynda

      juli 17, 2017 at 4:16 pm Reply
  • Gertrud

    100% mee eens! Ik eet regelmatig, zo’n 3 x in de week en om de dag havermout. Dat werkt geweldig voor mij en idd als ik dat s-ochtends eet, denk ik pas rond een uur of 14.00/14.30 mwah, geloof dat ik nu wel weer wat lust. Enne, ik doe meestal melk in een pannetje (250ml) 3 flinke lepels havermout, de ene keer een appel met rozijnen/krenten, de andere keer een banaan of dadels en als ik zin heb gooi er nog wat noten in. Ik zet het pannetje op heel klein vuurtje en ondertussen ren ik even door het huis (opruimen, troep verzamelen, wasje in de machine) en na 20 min ga ik relaxt ontbijten 😉 beetje lang verhaal zo ha ha .. X

    juli 17, 2017 at 7:57 pm Reply
    • Lynda

      Dat doe je goed! Het kan zo lekker zijn. Kan me er echt op verheugen 😉. X

      juli 17, 2017 at 8:10 pm Reply

    Leave a Reply