Gezonde en lekkere ontbijtjes – een goed begin is immers het halve werk

januari 14, 2018

Míjn favoriete maaltijd? Het ontbijt! Als ik mijn dag niet goed begin, en dan bedoel ik met een lékker ontbijt, dan blijf ik de hele dag wat rommelen. Ontbijt overslaan is voor mij absoluut ondenkbaar, dan kun je me na een tijdje opvegen hoor, dan ben ik helemaal uit mijn ritme en ook dan blijft het de hele dag onrustig in mijn eetpatroon. Gedoe he? Ik functioneer gewoon het beste als ik een bepaalde routine volg en dat betekent elke dag gezond en lekker ontbijten. Niet alleen als ik (weer eens) gewicht probeer te verliezen, het zit er gewoon zo in.

Voor mij is het cliché zeker waar, een goed begin is het halve werk. Met een goed ontbijt achter de kiezen kom ik de ochtend lekker door. Geen trek in andere dingen maar gewoon volgens plan ergens halverwege de ochtend mijn geplande tussendoortje (fruit).

Mijn favoriete ontbijt

In het weekend wil ik weleens kiezen voor een vers broodje om de dag mee te beginnen – manlief haalt op zaterdagochtend altijd verse broodjes bij de bakker en die smaken nou eenmaal het beste als ze krakend vers zijn. Mijn favoriete ontbijt is echter een flinke bak yoghurt met daarin steeds andere voedzame en lekkere dingen. De basis is altijd magere yoghurt/kwark/Griekse yoghurt met daarin vers fruit en ongebrande en ongezouten noten. Soms verruil ik de noten voor een verkruimeld ‘Breakfast Cookie’ naar het recept van Oh My Pie, ik vertelde je er al eens over…klik maar hier. De koekjes zijn gemaakt op basis van courgette en iedereen hier in huis is er dol op, ieder op zijn/haar eigen moment van de dag. Soms verruil ik ook dat hele ontbijt voor een stukje taart! Taart? Als ontbijt? Natuurlijk, waarom niet? Ook daar liet ik al eens een voorbeeld van zien, o.a. hier.

Plan je voorraadkast

Afgelopen week ontdekte ik dus, zoals ik je hier vertelde, hele leuke én vooral lekkere recepten voor smoothies! Die kun je ook als tussendoortje inplannen, ik maakte er al diverse keren mijn ontbijt van.
De taarten en koekjes kun je een dag eerder al maken, de smoothies zijn het lekkerste als je ze meteen drinkt. Variatie in je maaltijden is belangrijk en dat vraagt dus ook een goede planning. Nou hoef je natuurlijk niet een hele week aan gezonde ontbijtjes te plannen maar ik zorg er wél altijd voor dat ik een aantal ingrediënten altijd in huis heb zodat ik kan maken waar ik zin in heb/krijg, ik plan mijn voorraadkast. Niks zo stom als trek hebben in taart en het gewoon niet kunnen maken omdat je de benodigdheden niet in huis hebt ?. Een tevreden mens is een mens dat lekker kan eten….een mens dat lekker kan eten waar hij/zij zin in heeft.

Granola maken?

Een nieuwe aanwinst in mijn voorraadkast is de overheerlijke granola van OOT! Nou kun je granola ook heel goed zelf maken en dat deed ik heus ook wel al vaker maar deze……is echt de allerlekkerste granola die ik ooit heb geproefd. Na het doosje met vier proefzakjes was ik meteen fan en heb een abonnement genomen. U zegt? Een abonnement, ik krijg de verse granola in de brievenbus! Ben ik lui? Nee hoor, ik ben een lekkerbek! Ik geef graag toe dat zij het beter kunnen dan ik en maak daar dus gebruik van. Bij OOT kun je kiezen uit vier verschillende smaken granola die allemaal even voedzaam zijn. Ze zitten tjokvol noten, pitten en zaden en bevatten veel minder suikers dan de granolas uit de winkel. Alle granolas zijn 100% biologisch én glutenvrij en voor pesticiden en andere akelige toevoegingen hoef je ook niet te vrezen. Daarnaast kun je dus gemakkelijk wisselen van smaak want je kunt je abonnement helemaal naar eigen smaak samenstellen.

Je kunt kiezen uit Crunchy Nuts, Cacao Boekweit, Chia Spice en de Paleo Mix. De lekkerste variant? Ik kan er geen top 4 van maken, wel een top 2:

  1. Crunchy nuts, cacao boekweit en de paleo mix
  2. Chia spice

Eigenlijk zijn ze allemaal even lekker hoor maar als je net als ik draadjes achter je tanden hebt is Chia zaad een heel irritant goedje…als je begrijpt wat ik bedoel ?. Anyway, heul erg lekker dus, ik ben echt helemaal verslingerd aan het spul en lepel ook wel eens als snack een klein bakje leeg. Waarom niet? Als je alle smaken eerst eens zou willen proberen voordat je een keuze maakt voor je abonnement (die keuze kun je overigens elke maand aanpassen) kun je het proefpakketje bestellen. Vier zakjes in je brievenbus om te constateren dat ik gelijk heb! #toldyouso.  Je kunt je pakketje hier bestellen, dan heb je het binnen no-time in je mond….huis!

Afvaltip!

Als je mij dus vraagt wat ik belangrijk vind van een uhm….’dieet’ …..zal mijn eerste antwoord zijn:

‘Dat ik mag eten wat ík wil, dat ík bepaal hoeveel, wat en wanneer’. Ik weiger om ooit nog eens voedingsmiddelen te gaan wegen/meten, kcal te tellen of dingen die ik lekker vind weg te laten. Ik pas natuurlijk vaak de samenstelling/bereidingswijze aan maar uiteindelijk eet ik wat ik wil! Over dat laatste vertel ik je graag een volgende keer meer. Mijn afvaltip voor jou?

Bepaal voor jezelf wat je belangrijk vindt, wat je écht niet op zou willen geven en welke voedingsmiddelen bij jou passen. Ontzeg je niks, maar weet dat alles valt of staat met keuzes maken. Dat klinkt allemaal als blablabla he ?, maar ik praat je daar de komende tijd wel doorheen. Dan zul je zien wat ik bedoel en hoe het gewoon heel leuk en lekker kan zijn om je eetpatroon eens goed tegen het licht te houden. Extra leuke bijkomstigheid is dat je vaak ook nog eens veel lekkerder gaat eten omdat je kritischer kijkt naar wat je kiest en alleen nog maar kiest wat je echt lekker vindt. (Ook een tip: vind je iets maar mwah-lekker….eet het dan niet!).

Recepten

Meer dan 1000 woorden om je aan gezonde ontbijtjes te helpen *ahum*…waar het hart van vol is ? Iemand nog behoefte aan recepten? Havermout-appel ontbijt uit de oven bijvoorbeeld?

X

Print Friendly, PDF & Email
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Previous Post Next Post

You may also like

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.